Bredbandsrådgivaren är en opartisk rådgivare som använder tjänsteportalen Zmarket som arbetsverktyg. Vi hjälper dig som kund att välja mellan olika tjänster som marknadsförs på portalen av de olika tjänsteleverantörerna, till exempel Bahnhof, Telenor, Telia eller Viasat. Zmarket är kommunikationsoperatören Zitius tjänsteportal i det öppna fibernätet.
Bredbandsrådgivaren hjälper bland annat dig som kund att komma fram till vilken hastighet som passar dina behov eller vilket TV-paket som är bäst beroende på vad du söker. När vi rådgör med dig utgår vi från den information som står under respektive tjänst på zmarket.se. Varje tjänst är beskriven av respektive tjänsteleverantör. Det är tjänsteleverantören som ansvarar för att informationen om tjänster och kampanjer är aktuell och uppdaterad.
Om du väljer att beställa en tjänst via Zmarket guidar vi dig genom alla steg i beställningen. Om du vill att tjänsten ska aktiveras direkt så tar det inte mer än 15-30 minuter innan du har en aktiv tjänst i din anslutning. Samtidigt som beställningen görs skickas ett automatiskt bekräftelsemail från ett av Zitius system till både dig och tjänsteleverantören. I mailet finns dina uppgifter, valt aktiveringsdatum, vald hastighet, osv, samt vilken adress du är ansluten till.
Om du ångar dig, vill säga upp, lägga till faktureringsadress, flytta eller ändra aktiveringsdatum vänder du dig direkt till tjänsteleverantören du valt. Bredbandsrådgivaren har ingen behörighet att göra ändringar i en beställd och aktiv tjänst.
I första hand ska du alltid kontakta tjänste- leverantören vid problem med vald tjänst. Bredbandsrådgivarens främsta uppgift är att fungera som rådgivare och bollplank när du vill ha hjälp att komma fram till vad som kan passa dig, samt att genomföra beställningen. Därefter ansvarar tjänsteleverantören för att tjänsten fungerar som den ska.